Technika endoskopowa jest najczęściej wykorzystywana do usuwania guzów przysadki mózgowej. Zamiast otwierać czaszkę w tradycyjny sposób, dzięki technice endoskopowej możemy dotrzeć do guza wykorzystując do tego przewody nosowe. Endoskop to cienka rurka ze światłem i kamerą, która pozwala neurochirurgowi zobaczyć przez w minimalnie inwazyjny sposób operowany guz jak i sąsiadujące struktury nerwowe i naczyniowe. Uzyskiwany obraz, dzięki najnowszym zdobyczom techniki przedstawia pole operacyjne w dużym powiększeniu i z  wszystkimi niezbędnymi szczegółami. Często ten obraz jest znacznie dokładniejszy niż byłoby to możliwe do uzyskania przy pomocy mikroskopu operacyjnego. Dużą ułatwieniem i korzyścią jest możliwość stosowania tak zwanych endoskopów kątowych. Dzięki nim można uwidocznić również najbardziej trudno dostępne fragmenty guza.
Technika ta pozwala neurochirurgowi zminimalizować w trakcie usuwania guza konieczność istotnych manipulacji na ważnych strukturach nerwowych i naczyniowych mózgu poprzez wgląd w operowaną okolicę od  spodu. Operacja endoskopowa przez przewody nosowe nie pozostawia widocznej blizny, minimalizuje ryzyko powikłań i umożliwia szybszy powrót do zdrowia. Żeby zwiększyć powodzenie i bezpieczeństwo takiej operacji wszystkie takie zabiegi wykonuję we współpracy z Laryngologiem, który posiada ogromne doświadczenie w zakresie chirurgii endoskopowej zatok obocznych nosa. Współpraca pomiędzy dwoma specjalnościami pozwala zapewnić nam pełną opiekę i bezpieczeństwo dla Pacjenta w okresie przed-, śród- i pooperacyjnym.
Jakie guzy możemy usunąć za pomocą techniki endoskopowej?
Chirurgia endoskopowa jest stosowana głównie w leczeniu guzów powstałych z przysadki mózgowej. Przysadka mózgowa jest narządem znajdującym się u podstawy przedniej części mózgu i jest ona odpowiedzialna za regulację większości hormonów naszego organizmu.
Guzy przysadki, zwane gruczolakami są prawie zawsze zmianami łagodnymi (nienowotworowymi). Chociaż gruczolaki przysadki nie dają przerzutów w inne części ciała tak jak guzy złośliwe (nowotworowe), mogą nadal powodować wiele skutków ubocznych, jeśli nie są prawidłowo leczone. Niektóre guzy przysadki są guzami "czynnymi hormonalnie", co oznacza, że wydzielają w nadmiarze hormony. Nadprodukcja wspomnianych hormonów może powodować choroby, takie jak akromegalia i choroba Cushinga. Guzy, które nie wydzielają hormonów, zwane są "nieczynnymi hormonalnie" i mogą one uciskać na inne części mózgu, dając objawy, takie jak bóle głowy i utratę wzroku.
W okolicy przysadki mogą wyrastać również inne guzy, które także mogą dawać utratę wzroku i zaburzenia produkcji hormonów przysadki. Do guzów tych należą: czaszkogardlak, oponiak, struniak, torbiel kieszonki Rathkego, glejak czy guz przerzutowy.
Poza wspomnianymi guzami okolicy przysadki dostęp endoskopowy jest optymalny dla guzów położonych w linii środkowej - z dostępu endoskopowego można usunąć większość takich guzów podstawy czaszki.
Czy w  moim przypadku możemy usunąć guz za pomocą techniki endoskopowej?
Rozważając możliwość wykorzystania w przypadku konkretnego Pacjenta dostępu endoskopowego bierzemy pod uwagę wiele czynników. Aspekty anatomiczne położenia zmiany i jej stosunku do otaczających struktur naczyniowych i nerwowych są jednymi z najistotniejszych podczas podejmowania decyzji o wyborze techniki operacyjnej - o wyborze pomiędzy techniką endoskopową a tradycyjną otwartą techniką neurochirurgiczną. Wszystkie aspekty decydujące o wyborze optymalnej techniki operacyjnej są omawiane z konkretnym Pacjentem tak aby podjąć świadomą i właściwą decyzję odnośnie sposobu leczenia.