Glejak to rodzaj pierwotnego guza, który może występować w mózgu i rdzeniu kręgowym. Guzy te powstają z komórek wspomagających (komórek glejowych) prawidłowe komórki nerwowe. W grupie glejaków wyróżniamy gwiaździaki, skąpodrzewiaki oraz wyściółczaki. Rodzaj glejaka warunkuje sposób leczenia oraz rokowanie. Leczenia obejmuje przede wszystkim chirurgię, radioterapię i chemioterapię. Szybkość wzrostu guza i jego lokalizacja mogą zaburzać prawidłowe funkcjonowanie mózgu, a nawet zagrażać życiu.
Objawy glejaka uzależnione są od typu, wielkości, umiejscowienia i szybkości wzrostu guza.
Objawami glejaków mogą być:
Bóle głowy z towarzyszącymi nudnościami i/lub wymiotami
Osłabienie siły mięśniowej kończyn
Zaburzenia mowy i jej rozumienia
Napady padaczkowe/drgawek
Zaburzenia widzenia, pod postacią pogorszenia ostrości widzenie, podwójnego widzenia bądź ograniczenia pola widzenia
Zaburzenia równowagi
Zmiany w zachowania
Podobnie jak większość pierwotnych guzów mózgu, dokładna przyczyna powstawania glejaków nie jest znana. Można jednak wyróżnić pewne czynniki, które zwiększają ryzyko wystąpienia guza.
Ryzyko wystąpienia guza mózgu wzrasta wraz z wiekiem. Mimo, że guz mózgu może wystąpić w każdym wieku, glejaki występują najczęściej u osób w wieku od 45 do 65 lat.
Nie jest jasne, czy korzystanie z telefonu komórkowego zwiększa ryzyko guza mózgu. Niektóre badania wykazały możliwy związek między używaniem telefonu komórkowego, a rodzajem wystąpieniem konkretnego guza mózgu, wiele innych natomiast nie znalazło takiego związku.
Rzadko zdarza się, żeby glejak występował rodzinnie. Niektóre zidentyfikowane geny są słabo związane z występowaniem glejaka, aby potwierdzić związek między tymi zależnościami genetycznymi a nowotworami mózgu potrzebne są dalsze badania.
Zawsze rozpoczyna się od zebrania dokładnych wywiadów oraz badania neurologicznego. Zebrane wywiady jak i przeprowadzone badanie neurologiczne mogą dostarczyć wskazówek na temat części mózgu, w której powinniśmy poszukiwać ewentualnego nowotworu.
Kolejnym krokiem jest wykonanie diagnostyki obrazowej. Podstawowym badaniem obrazowym w diagnostyce guzów mózgu jest Rezonans Magnetyczny (MRI), który najczęściej wykonywany jest z podaniem środka kontrastowego. W przypadkach niejednoznacznych często badanie jest uzupełniane  o badanie spektroskopii i perfuzji rezonansu magnetycznego. W przypadku guzów położonych w okolicach elokwentnych (ważnych czynnościowo) wykonywane jest badanie funkcjonalne rezonansu magnetycznego  celem oceny położenia tych ważnych ośrodków w stosunku do zmiany. Wszystkie te badania dodatkowe są pomocne lekarzowi w ocenie guza i zaplanowaniu leczenia.
W bardzo rzadkich przypadkach, jeżeli po wykonaniu wszystkich dostępnych badań nieinwazyjnych nie można przybliżyć się do postawienia rozpoznania konieczne może być wykonanie biopsji tej zmiany.
* Leczenie
Leczenie glejaka zależy od rodzaju, wielkości i lokalizacji guza, a także od wieku i ogólnego stanu zdrowia Pacjenta.
Poza działaniami mającymi na celu usunięcie guza, leczenie może również obejmować stosowanie leków przeciwobrzękowych czy też leków przeciwpadaczkowych.
Gdy tylko jest to możliwe i bezpieczne dla Pacjenta zabieg usunięcia maksymalnie dużej części guza jest zwykle pierwszym i najważniejszym krokiem w leczeniu większości typów glejaków.
W przypadku glejaków małych i łatwych do oddzielenia od otaczającej zdrowej tkanki możliwe jest całkowite usunięcie chirurgiczne widocznego w badaniach obrazowych guza. W przypadku, gdy są trudności w oddzieleniu guza od otaczającej tkanki lub gdy guz znajduje się w pobliżu obszarów ważnych czynnościowo (elokwentnych) guz usuwany jest w bezpiecznych granicach. W przypadku takich lokalizacji niekiedy konieczne jest wykonanie operacji w wybudzeniu tak aby mieć możliwość ciągłego monitorowania stanu pacjenta, szczególnie w zakresie funkcji mowy. Uzyskanie maksymalnie bezpiecznego zakresu resekcji guza jest możliwe przy zastosowaniu najnowszych technik obrazowania śródoperacyjnego - w tym preparatu Gliolan®(5-ALA).
Operacja usunięcia glejaka niesie ze sobą standardowe ryzyko każdej operacji - infekcji czy krwawienia. Innymi zagrożeniami są te zależne od części mózgu, w której znajduje się guz. Ponieważ guzy mózgu mogą się rozwijać w okolicach mózgu kontrolujących zdolności motoryczne, mowę i wzrok, rehabilitacja może być niezbędną częścią procesu zdrowienia po przebytym leczeniu operacyjnym. Zabiegi te mogą dotyczyć fizjoterapii w przypadku osłabienia siły mięśniowej kończyn czy też zajęć ze specjalistami w zakresie zaburzeń mowy.